Zinaida Vrabie: „Pedagogia și matematica au fost mereu pasiunea mea”

Imagine: Pimăria municipiului Ungheni

43 de ani dedicați cu pasiune învățământului, toți petrecuți la Ungheni, dintre care 27 în fruntea Liceului „Ion Creangă” – acesta este impresionantul parcurs al Zinaidei Vrabie, directoarea liceului, dar și profesoară de matematică.

De numele ei se leagă transformarea fostei școli nr. 2 din sectorul Dănuțeni într-un liceu modern, care a dat mii de absolvenți deveniți specialiști și a lansat în carieră zeci de profesori ce astăzi predau sau conduc instituții din tot municipiul.
La împlinirea a 65 de ani, Zinaida Vrabie a pus punct unei etape definitorii din viața sa, predând ștafeta colegilor mai tineri – o echipă în care, spune ea, are deplină încredere.

Cum a început povestea dumneavoastră în domeniul educației?

Profesoara mea de matematică mi-a insuflat dragostea față de disciplina matematică și practic ea a fost cea care m-a motivat să aleg această profesie. Am absolvit Universitatea de Stat, Facultatea de Matematică și Cibernetică. Sunt originară din Leova, de la Codrii Tigheciului, iar la Ungheni am ajuns prin repartiție.

Cum a fost tranziția de la profesor la director?

A fost un proces firesc după 16 ani de predare. Am continuat să mă implic atât în predare, cât și în conducerea instituției, iar pentru a fi mai pregătită, am urmat cursuri de management educațional și am devenit formator național. Am participat la schimburi de experiență în Suedia, Statele Unite și Marea Britanie, vizitând instituții educaționale și acumulând practici moderne de management și abordare a elevilor cu nevoi speciale. Aceste experiențe mi-au oferit noi perspective și motivație să implementăm schimbări în școală.

Care a fost cea mai mare provocare managerială?

În 2013, când școala a trecut la autogestiunea finanțelor, a trebuit să gestionez bugetul cu mare responsabilitate, asigurând un echilibru între salarii, utilități și alte necesități ale instituție. Bugetul instituției îl gestionăm fix ca într-o gospodărie, cu atenție la toate detaliile: energie electrică, salarii, apă, întreținere. Economiile realizate le redistribuim acolo unde este necesar. Astfel, am reușit să procurăm laptopuri pentru toate cadrele didactice, am câștigat proiectul „Clasa Viitorului” și am dotat școala cu table smart, proiectoare și internet de calitate. Școala este bine echipată din punct de vedere TIC.

Care sunt cele mai importante proiecte pe care le-ați realizat în această perioadă?

Un proiect notabil a fost finanțat de Corpul Păcii, prin care am renovat sala mică de sport. Am avut colaborări constante cu voluntari ai Corpului Păcii – la educație pentru societate, sănătate și limba engleză. Anul acesta, voluntara noastră a depus și câștigat un proiect finanțat de Corpul Păcii, prin care am renovat sala mică de sport. Valoarea totală a fost de 7000 de dolari, iar liceul a contribuit cu 167.000 lei. Am derulat și numeroase seminare la nivel raional și republican, am câștigat fonduri pentru dotări moderne. De exemplu, am renovat cabinetul de chimie, inclusiv zona unde elevii lucrează și efectuează experimente, totul este dotat corespunzător.

În cadrul eforturilor noastre constante de modernizare, am acordat o atenție deosebită atât dotărilor, cât și infrastructurii școlii. De exemplu, pentru educația muzicală și educația tehnologică am renovat cabinetele și am procurat echipamente adecvate atât pentru fete, cât și pentru băieți. Cabinetul de biologie a fost dotat cu materiale și echipamente în valoare de aproape 600 de mii de lei, ceea ce a contribuit semnificativ la îmbunătățirea condițiilor de învățare.

Școala noastră a beneficiat de mai multe proiecte de eficientizare și renovare, însă o parte importantă din lucrări au fost realizate și din resurse proprii, prin economii și ajustări în buget.

Aceste investiții sunt planificate în baza unui plan strategic pe termen lung, pe 5 ani, și a unui plan anual de activitate, care ne ajută să ne stabilim prioritățile și să monitorizăm progresul.

Facem parte din proiectul „Școala-model”. Am pregătit deja toate proiectele tehnice pentru renovarea fațadei și a acoperișului. În curând, vor începe cursurile pentru profesori în cadrul programului STEAP, care va aduce metode moderne și atractive pentru elevi.

Cum influențează aceste investiții numărul elevilor și mediul educațional?

Deși infrastructura și dotările se îmbunătățesc considerabil, fluctuația elevilor este o problemă. Mulți pleacă peste hotare sau aleg alte opțiuni. Numărul elevilor s-a redus, acum avem circa 670 de elevi și 41 de cadre didactice. Totuși, am pus accent pe calitatea educației, iar promovabilitatea examenelor este în jur de 96,96%. Profesorii noștri sunt dedicați și cu un grad înalt de profesionalism.

În școală avem și copii cu cerințe educaționale speciale. Am câștigat un proiect important împreună cu ChildCare Foundation Moldova, prin care am amenajat o clasă senzorială bine dotată, cu o valoare de aproximativ 315 mii lei. În prezent, la instituția noastră învață 16 copii cu astfel de cerințe speciale. Ei beneficiază de sprijin din partea unui psiholog școlar dedicat, care îi asistă în procesul educațional, iar copiii participă la ore în mod independent, adaptat nevoilor fiecăruia, în funcție de diagnosticul individual. Pot spune că rezultatele sunt vizibile și încurajatoare.

Ce alte inițiative educaționale și comunitare ați organizat?

În acest an, am găzduit patru seminare raionale pe diverse discipline: chimie, educație muzicală, educație fizică și instruirea directorilor adjuncți, inclusiv workshop-uri internaționale. Toate au avut ore publice și ateliere de lucru pentru schimb de experiență între profesori. Aceste activități au consolidat colectivul și au îmbunătățit parteneriatul între profesori.

Seminarele au avut un impact foarte pozitiv, motivând atât echipa managerială, cât și profesorii să se implice activ. În cadrul fiecărui seminar, pe lângă orele publice, s-au organizat și ateliere de lucru în care profesorii au făcut schimb de experiență și au participat la activități extrașcolare. Astfel, am observat cum colectivul s-a unit, iar colaborarea și comunicarea dintre cadrele didactice s-au îmbunătățit considerabil, ceea ce a dus la un parteneriat mai solid și mai eficient.

Totodată, avem un cabinet bine echipat pentru disciplina religie. Liceul dispune de o sală mare de festivități și un muzeu al instituției, amenajat cu implicarea activă a părinților și comunității. Vizitatorii, elevii pot admira colecțiile valoroase care reflectă istoria și tradițiile noastre.

Cum este colaborarea cu părinții?

Avem o asociație de părinți, „Suflet de Lumină”, care ne susține în proiecte și inițiative. De asemenea, prin Fundația Comunitară, am implementat proiecte importante pentru dotarea bibliotecii și a sălii de festivități. Recent, am primit sprijin pentru un foișor în curtea școlii, finanțat de primăria municipiului Ungheni

Cum gestionați problema fluctuației personalului didactic?

Am angajat mulți tineri specialiști și am promovat dezvoltarea lor profesională. Unii au plecat spre alte poziții, dar am păstrat un colectiv solid. Aceasta este o provocare comună în educația din țară, mai ales la disciplinele de bază.

Ce emoții vă încearcă acum, la final de mandat?

Nu este ușor să mă despart de instituție, de colectiv, de elevi și să plec din această funcție. În timp, s-a format o echipă competentă și unită, care va continua să ducă mai departe munca începută. Am promis că îi voi susține mereu. Am toată încredere că vor reuși să aducă și mai multe rezultate frumoase și performanțe.
Le doresc să aibă elevi buni, sârguincioși, să mențină calitatea procesului educațional și să continue să creeze un mediu confortabil și motivant pentru elevi și profesori.

Dacă ați putea reveni în timp, ați alege din nou această carieră?

Cu siguranță. Pedagogia și matematica au fost mereu pasiunea mea, iar această profesie mi-a adus multe satisfacții și lecții de viață.

Tatiana Tesliuc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *