Pensia nu vine singură. Verifică din timp actele și carnetul de muncă

Ai adunat o viață întreagă de muncă, însă pensia nu se acordă din oficiu. Trebuie să depui o cerere și să prezinți documente care să ateste stagiul de cotizare. Carnetul de muncă rămâne actul-cheie pentru perioadele lucrate înainte de 1 ianuarie 1999, dar nu este singurul document de care ai nevoie, scrie anticoruptie.md

Carnetul de muncă și dovada vechimii
Când te pregătești pentru pensionare, primul pas este să verifici dacă toate perioadele de muncă sunt corect reflectate în actele tale – în special în carnetul de muncă. Acest document este în continuare actul de bază pentru dovedirea stagiului de cotizare înainte de 1 ianuarie 1999.

Dacă carnetul a fost deja scanat de autorități, nu mai trebuie să aduci copia. Pentru a afla dacă a fost scanat, verifică ultima pagină, pe care trebuie să apară o ștampilă sau o mențiune cu textul „Scanat conform Hotărârii Guvernului nr. 426/2018”. Dacă nu există această inscripție, trebuie să te adresezi Casei Teritoriale de Asigurări Sociale din raza domiciliului pentru a-l scana și pentru a completa contul personal de asigurări sociale.

Documente suplimentare dacă există lipsuri
Pe lângă carnetul de muncă, mai pot fi cerute documente suplimentare, mai ales dacă ai avut întreruperi în activitate, unele perioade nu sunt înscrise în carnet, informațiile sunt ilizibile sau incomplete.

„Pentru confirmarea stagiului de cotizare se iau în considerare toate documentele ce reflectă perioada de muncă, dacă lipsesc sau sunt neclare înscrierile din carnetul de muncă”, precizează CNAS.

Astfel, se acceptă adeverințe de la foști angajatori, extrase din ordine de angajare/concediere, copii ale contului personal al angajatului în care se reflectă salariul calculat lunar, copii ale statelor de plată, schemei de încadrare, documente contabile sau fișe de personal.

Perioade necontributive recunoscute
„Conform Legii nr.156/1998, perioade necontributive asimilate stagiului de cotizare sunt recunoscute perioada de îndeplinire a serviciului militar în termen sau cu termen redus, precum și perioada de studiu în instituțiile de învățământ superior de zi realizat până la 01.01.1999. Respectiv, prezentarea livretului militar și a diplomei de studii la instituția de învățământ superior de zi este obligatorie pentru ca aceste perioade să fie incluse în stagiul de cotizare”, a transmis CNAS.

Important: dacă nu prezinți aceste acte, perioadele respective NU vor fi luate în calcul.

Verifică din timp
Este ideal să verifici dosarul tău de muncă cu cel puțin 6 luni înainte de a depune cererea de pensionare. Poți consulta contul personal de asigurări sociale prin platforma Acces CPAS, unde găsești perioadele lucrate după 1 ianuarie 1999, contribuțiile sociale declarate de angajatori și informațiile scanate din carnetul de muncă. Dacă observi erori, poți solicita corectarea lor în timp util.

„Oamenii ajung uneori în situația în care pensia le este calculată doar pentru o parte din activitatea lor, pentru că nu și-au verificat la timp actele. Recomand să înceapă această verificare chiar și cu un an înainte de pensionare, mai ales dacă au muncit în perioade și locuri diferite, inclusiv în alte țări”, subliniază Liliana Pușcașu, șefă a Direcției generale evidența individuală din cadrul CNAS.

Concluzia: Nu aștepta ziua pensionării ca să verifici actele. Pregătirea dosarului corect te ajută să eviți refuzuri sau întârzieri și îți garantează că pensia va reflecta toată munca depusă.

Expresul


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *