Moldova va avea prima cale ferată electrificată: segmentul Iași – Ungheni va fi modernizat

Republica Moldova va face un pas important spre modernizarea infrastructurii sale feroviare: segmentul de cale ferată Iași – Ungheni, cu o lungime de 25 de kilometri, inclusiv podul peste Prut, va fi complet electrificat și reabilitat. Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), transmite moldpres.md.
Proiectul a fost elaborat și depus în ianuarie 2025 de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și a fost selectat dintr-un total de 258 de aplicații depuse de state membre ale Uniunii Europene și țări partenere. Din acestea, doar 94 de proiecte vor beneficia de finanțare nerambursabilă dintr-un pachet european de peste 2,8 miliarde de euro.
„Modernizarea liniei Iași – Ungheni va aduce multiple beneficii pentru cetățeni și economie”, precizează MIDR.
Ce se schimbă după electrificare?
Potrivit autorităților, lucrările vor transforma complet transportul feroviar pe acest tronson:
- Viteza trenurilor de pasageri va crește până la 140 km/h;
- Trenurile de marfă vor putea circula cu până la 80 km/h;
- Se va reduce semnificativ timpul de călătorie și costurile operaționale;
- Se va îmbunătăți fiabilitatea legăturii feroviare între Moldova și România;
- Transportul feroviar va deveni o alternativă ecologică, cu emisii reduse de carbon.
Calendarul lucrărilor
- Octombrie 2025 – este planificată semnarea oficială a acordurilor de finanțare;
- Iunie 2026 – începerea lucrărilor de electrificare și modernizare;
- Iunie 2028 – finalizarea lucrărilor, conform estimărilor.
Segmentul Iași – Ungheni va deveni astfel prima porțiune de cale ferată electrificată din Republica Moldova, marcând un pas important spre integrarea în rețeaua europeană de transport și alinierea la obiectivele de dezvoltare durabilă și conectivitate regională.
Expresul
Lasă un răspuns