Educația incluzivă prinde rădăcini la Călărași. „Învățăm Împreună” – un eveniment cu impact și emoție

Săptămâna trecută, Consiliul Raional Călărași a găzduit un eveniment profund și inspirațional  – „Învățăm Împreună” – parte a Campaniei Naționale lansate de Ministerul Educației și Cercetării, Centrul Republican de asistență Psihopedagogică (CRAP) și UNICEF, care are drept scop promovarea incluziunii educaționale.

Evenimentul a reunit un public numeros și divers: cadre didactice, părinți, reprezentanți ai administrației publice locale și centrale, specialiști în domeniul asistenței psihopedagogice din raioanele Călărași, Strășeni, Telenești, Nisporeni și Cahul, dar și reprezentanți ai sectoarelor social, medical și juridic. Împreună, aceștia au discutat despre pașii concreți care pot fi făcuți pentru a crea medii educaționale deschise și accesibile pentru toți copiii – indiferent de nevoile sau dizabilitățile lor.

„Astăzi, vom celebra anumite succese și realizări, dar totodată vom privi cu realism la provocările care ne stau în cale, încercând să identificăm soluții. „Învățăm Împreună” nu este doar un eveniment – e o lecție de empatie, curaj și speranță. O lecție despre cum putem deveni, cu toții, parte a unei societăți mai incluzive, în care fiecare copil are dreptul să viseze și să învețe în condiții egale”, a declarat Viorica Olaru, șefa Structurii Teritoriale de Asistență Psihopedagogică, Călărași.

Evenimentul a inclus două paneluri de discuții, în cadrul cărora s-au evidențiat exemple de bună practică și povești reale ale copiilor cu cerințe educaționale speciale – dovezi clare că incluziunea este posibilă atunci când există voință, sprijin și empatie.

Participanții au subliniat importanța intervenției timpurii, a cooperării intersectoriale și a asigurării unor condiții reale de învățare: spații adaptate, tehnologii asistive, servicii de suport și orientare profesională. S-a discutat și despre provocările existente, dar și despre pașii necesari pentru avansarea procesului de incluziune la nivel local.

La rându-i, Margareta Florea, vicepreședinta raionului, a argumentat de ce este important ca fiecare copil să fie integrat în grădinițele și școlile din comunitate: „Fiecare dintre noi este diferit, dar tocmai diversitatea ne face mai puternici. Copiii cu cerințe educaționale speciale trebuie susținuți, apreciați și încurajați să-și atingă potențialul”.

„În școală, o educație incluzivă pornește de la valorile pe care le împărtășește comunitatea educațională și mediul în care se află copiii. Este una să afirmăm anumite valori și cu totul alta să le demonstrăm prin fapte. Dacă spunem că iubim copiii, asta se vede în mod firesc prin acțiuni concrete și o atitudine corespunzătoare. Este important să fie incluzive cadrele didactice, atitudinea pozitivă începe cu omul care stă în fața copiilor”, a declarat și Dumitru Bob, directorul Liceului „Mihai Eminescu” din satul Sipoteni.

În paralel cu discuțiile, în scuarul Consiliului Raional a avut loc un atelier de creație cu tema „Egali în dorințe și visuri”, la care au participat 20 de elevi ai Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din orașul Călărași. Lucrările lor, pline de simboluri și culoare, au impresionat publicul și au fost prezentate la finalul activității.

Atmosfera evenimentului a fost completată de prestațiile pline de candoare ale copiilor și cadrelor didactice de la grădinițele „Doremicii” și „Guguță” din orașul Călărași.

Evenimentul a fost organizat de Structura Teritorială de Asistență Psihopedagogică Călărași, cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării, CRAP, UNICEF, Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat, Consiliului Raional Călărași, DÎTS Călărași, Primăriei orașului Călărași și Secției Cultură și Turism.

În raionul Călărași, 375 de copii și adolescenți sunt sprijiniți în procesul educațional incluziv. Dintre aceștia, 172 se confruntă cu dificultăți de învățare, 105 prezintă întârzieri sau dizabilități intelectuale, iar alții au tulburări de comportament, de limbaj, sau dizabilități senzoriale și neuromotorii. Aceștia sunt integrați atât în instituții de educație timpurie, cât și în învățământul primar și secundar general, confirmând angajamentul comunității pentru o educație accesibilă și echitabilă pentru toți.

Doinița Țurcanu 


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *