Transportul feroviar a înregistrat scăderi semnificative atât la nivelul transportului de marfuri, cât și transportul de pasageri

În ultimii ani, transportul feroviar din Republica Moldova a înregistrat scăderi semnificative atât la nivelul transportului de marfuri, cât și în ceea ce privește transportul de pasageri. Conform celor mai recente date, sectorul feroviar continuă să se confrunte cu multiple provocări care afectează eficiența și sustenabilitatea acestuia. De la infrastructura învechită, care necesită investiții majore, până la scăderea numărului de pasageri și de mărfuri transportate, domeniul feroviar trece printr-o perioadă de criză, scrie breakingnews.md.
„Transportul feroviar de pasageri în anul 2024 a înregistrat 589,5 mii pasageri transportați și un parcurs de 51,0 milioane pasageri-km, ambii indicatori înregistrând descreștere cu 23,9% și, respectiv, cu 13,4% comparativ cu anul 2023”, artă datele oferite de Biroul Național de Statistică.
Transportul de marfuri a înregistrat o scădere semnificativă, în special în contextul crizei economice globale și a dificultăților logistice. Conectivitatea feroviară cu alte țări, cum ar fi Ucraina sau Uniunea Europeană, a fost redusă, iar volumele de marfă transportate pe calea ferată au scăzut considerabil. Aceasta are un impact negativ asupra economiei, deoarece transportul feroviar reprezenta în trecut o componentă importantă a comerțului exterior al Republicii Moldova.
Conform BNS, transportul feroviar, care deține 12,1% în structura mărfurilor transportate, în anul 2024 a marcat scăderi comparativ cu anul 2023 atât la volumul de mărfuri transportate cât și la parcursul acestora, cu 38,0% și, respectiv, cu 38,6%.
În ceea ce privește transportul de pasageri, scăderea cererii și preferințele tot mai mari ale călătorilor pentru alternative precum transportul rutier sau aerian au dus la un număr mai mic de călători pe trenuri. Pe lângă acest aspect, mulți pasageri sunt nemulțumiți de condițiile precare de confort și siguranță de pe anumite rute feroviare. Deși autoritățile au făcut eforturi pentru modernizarea infrastructurii, rezultatele nu au fost suficient de rapide pentru a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale pieței de transport.
„Transportul rutier (autobuze și microbuze) a înregistrat 105,0 milioane pasageri transportați, în creștere cu 22,9%. O creștere a înregistrat și transportul aerian – 1561,8 mii pasageri transportați în anul 2024 sau o creștere de 24,0% față de anul 2023, în timp ce parcursul acestora a totalizat 2583,2 milioane pasageri-km, înregistrând o creștere cu 19,8% față de anul precedent. Și transportul electric (cu troleibuze) a înregistrat 200,3 milioane pasageri transportați în creștere cu 7,8%, față de anul 2023”, mai arată datele statistice.
Scăderile din sectorul feroviar reflectă nevoia urgentă de reforme, inclusiv investiții în infrastructură și tehnologie, dar și o revizuire a strategiei de marketing pentru a atrage mai mulți călători și a sprijini creșterea transportului de marfă. În acest context, specialiștii din domeniu și autoritățile naționale vor trebui să colaboreze pentru a găsi soluții viabile care să readucă sectorul feroviar pe un trend ascendent.
Lasă un răspuns