„Ziua Votării”. La Liceul „Mihai Eminescu” din Ungheni a fost organizat un scrutin electoral real

Două proiecte de infrastructură școlară urmează să fie implementate la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Ungheni în cadrul celei de-a doua runde a Programului „Bugetarea Participativă în Școli”. Este vorba de amenajarea parcului „Absolvenților” și dotarea sălilor de sport cu inventarul necesar.

Acestea două vor fi implementate după ce, pe 28 martie, la liceu a fost organizată o zi a votării, iar toți elevii claselor a IV-a – a XII-a au putut să-și exprime votul pentru un singur proiect, din cele șase incluse în buletinul de vot.

Notă: Spre vot au au fost prezentate șase proiecte, elaborate în baza ideilor colectate de la întreaga comunitate școlară. Proiectele au vizat soluționarea celor mai stringente probleme menționate de elevi în chestionarele de consultare: dotarea sălilor sportive cu echipamente / inventar sportiv; amenajarea parcului „Absolvenților”; dotarea băilor școlii cu oglinzi; dotarea bibliotecii cu literatură artistică; zonă de fitness în aer liber și dotarea atelierului de educație tehnologică.

„Din perspectiva mea, fiecare proiect vine să schimbe ceva în liceu, toate acoperă o problemă sau au ca scop să creeze un mediu școlar mai oportun pentru dezvoltare și pentru ca noi să ne simțim confortabil. Îmi place foarte mult experiența obținută în cadrul proiectului „Bugetarea participativă”, deoarece educă o generație de copii spre un spirit civic, democratic”, ne spune  Victoria Său, o elevă care s-a implicat în procesul organizatoric.

„Au fost înregistrate și mici incidente, unii elevi au vorbit între ei aflându-se în cabinele de vot, însă au fost atenționați. Pot spune că este un proces foarte important pentru noi, mai ales că din băncile școlii putem învăță cum să votăm corect”, a menționat Andriana Munteanu, una din membrele echipei de coordonare.

Întregul proces a fost unul real, cu urne reale de vot, cu cabine de vot, ștampile „votat”. Cel care i-a ajutat cu tot suportul logistic a fost Vasile Țurcanu, președintele Consiliului Comisiei Electorale Centrale de nivel II, din Ungheni. „Cu suportul Comisiei Electorale Centrale, ale autorităților publice locale am pus la dispoziția liceului tot echipamentul electoral necesar ca elevii să înțeleagă cum se desfășoară un proces electoral cât mai aproape de realitate. Din observațiile făcute, se desfășoară calm, cu rigorile care sunt stabilite în codul electoral. Elevii s-au implicat la modul cel mai serios, ceea ce este lăudabil”, a menționat dânsul.

Diana Bujor, coordonatoare de programe educaționale în cadrul Promo-Lex, spune că acest exercițiu democratic este o oportunitate inedită pentru elevi de a-și exercita rolul de alegători și de a conștientiza importanța votului informat și asumat.  „Pe lângă abilitățile pe care le dezvoltă în cadrul programului de a scrie proiecte, de a face o analiză, de a face campanie și de a promova ideea sau proiectul pe care l-au propus, elevii simt pe pielea lor ce înseamnă să-ți asumi responsabil să votezi, acest fapt îi antrenează și le oferă o lecție practică ca pe viitor să fie niște cetățeni responsabili și activi, implicați în viața socială și politică a țării noastre”, a spus ea.

Ce spun cei implicați în proces

De menționat că organizarea procesului a început cu o lună în urmă, unde Comisia Electorală Școlară a fost instruită cum să organizeze și să desfășoare alegeri libere, corecte și democratice, dar și care sunt etapele procesului electoral. Iar alegătorii au fost informați despre ce ar trebui să facă atunci când se prezintă în fața comisiei electorale.

„Să organizăm un astfel de proces la noi în școală a fost interesant. Pe lîngă faptul că a fost o zi obositoare, totuși a fost plăcut, am muncit cu toții cot la cot și am reușit să adunăm emoții pozitive și experiență. Pentru noi, ca viitori alegători, acest exercițiu a fost unul foarte informativ și util”, spune Adriana Cernei, membră a comisiei electorale școlare.

În secția de votare, care a fost amenajată în sala sportivă a liceului, elevii, au prezentat și un „buletin de identitate”, care a fost creat special pentru toți alegătorii cu drept de vot din întreaga instituție. Aceștia, după cum au fost instruiți, s-au apropiat de membrii comisiei și după ce au fost găsiți în lista electorală au semnat și au primit în schimb buletinul de vot. Apoi, cu buletinul de vot în mână, au mers spre cabina de vot și au aplicat ștampila „votat” în dreptul proiectului dorit.

„Mă simt extraordinar, deoarece am avut ocazia să votez. Este binevenit un asemenea exercițiu, mai ales că noi suntem cei care, odată ce oferim votul, decidem ce proiecte vor fi implementate la noi în instituție și de care tot noi vom beneficia la final”, spune Nicoleta Lisovscaia, elevă în clasa a X-a. „Mi se pare o experiență nouă și interesantă, mai ales că nu am mai văzut ca un astfel de exercițiu să fie implementat până acum în școli. Iar decizia de facto se află în mâinile noastre, ceea ce ne face mai responsabili atunci când intrăm în cabina de vot. Procesul în sine mi-a plăcut, consider că am votat pentru un proiect care va fi util pentru școala noastră și chiar sper că voi putea și eu să mă bucur de acesta”, adaugă și Paula Petre, elevă în clasa a XI-a.

L-am surprins în secția de votare și pe Eduard Balan, viceprimarul municipiului Ungheni, care venise să observe cum are loc „Ziua Votării” la Liceul „Mihai Eminescu”.  „Am observat un interes foarte mare în rândurile elevilor, or, pentru ei, este pentru prima dată când vin la vot. Cu siguranță, lucrul acesta va avea și un impact pozitiv ulterior. La toamnă, avem alegeri prezidențiale, iar cei care vor împlini majoratul și au participat la procesul de vot, vor cunoaște cum se desfășoară un proces de vot și mizăm pe faptul că se vor implica activ”, a comentat viceprimarul.

După închiderea secției de votare au fost numărate voturile. Într-un final, proiectele căștigătoare au fost alese două dintre cele șase, care au obținut cele mai multe voturi. Astfel, proiectul cu privire la amenajarea parcului „Absolvenților” a obținut 229 de voturi, iar cel de-al doilea proiect cu privire la dotarea sălilor de sport cu inventar necesar a obținut 224 de voturi.

La scrutinul din 28 martie au participat 928 de elevi, iar în procesul de organizare a Zilei Votării au fost implicați 26 de elevi.

Liceul „Mihai Eminescu” din municipiul Ungheni este cea de-a 5-a instituție, unde au fost alese proiectele care vor fi implementate în cadrul cele de-a doua runde a „Programului Bugetarea Participativă în Școli”.

Programul „Bugetarea Participativă în Școli” este implementat de Asociația Promo-LEX, cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID Moldova), în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și CICDE – Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral.

Tatiana Tesliuc

 


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *