Recolta grâului din acest an va depăși 1,2 milioane de tone
Recolta medie per țară va fi de 3,6 tone la hectar, a precizat pentru Radio Moldova secretarul de stat al Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Șarban. Și prețul la cereale este în creștere. După retragerea Federației Ruse din acordul privind exportul cerealelor pe Marea Neagră, prețul la grâu la bursa de la Paris s-a majorat joi cu 20 de euro per tonă, transmite IPN.
„Noi am avut parte de acele precipitații sub formă de ploaie în primăvara anului 2023. Noi am avut timp cât de cât prielnic pentru a fructifica aceste culturi. Noi o să avem o recoltă de peste un milion două sute tone de grâu în țară. Recolta medie per țară considerăm că va fi în jur de 3,5 – 3,6 tone la hectar pe o suprafață de 351 de mii de hectare, conform datelor statistice ea probabil că va fi cu puțin mai mare, deoarece nu toți declară aceasta suprafață. Și recolta globală ar putea să fie mai mare”, a explicat Vasile Șarban.
Expertul în domeniul agricol, Viorel Chivriga, a comunicat pentru Radio Moldova că agricultorii ar trebui să urmărească care sunt oscilațiile prețului la grâu la principalele burse europene, inclusiv la cele regionale. Specialistul a menționat că nu e cazul ca agricultorii să-și vândă producția acum, la prețuri mici, în următoarele 2-3 săptămâni. Pe prim plan apare raționamentul economic, excedentele trebuie să fie exportate. Pentru consumul intern, Moldova are nevoie de aproximativ 400 de mii de tone de grâu sau un pic mai mult. Nu ar fi oportun ca cineva o să facă niște afaceri ținând cu grâul în ambare depozitate, în condițiile că nu există o cere internă pe piață. Agricultura trebuie să fie ancorată la piața de desfacere internă și cea internațională.
Cotația grâului a crescut semnificativ în ultimele zile, după ce Rusia a anunțat că nu mai participă la acordul de export al cerealelor prin Marea Neagră. Potrivit analiștilor europeni, expirarea acordului va obliga Kievul să exporte recolta din 2023 pe rute alternative, spre porturile fluviale și granița Uniunii Europene, în condițiile în care costurile logistice sunt ridicate.
Lasă un răspuns