080010808 – un serviciu de asistență telefonică pentru persoanele cu dizabilități pe durata instituirii stării de urgență

În Republica Moldova activează un Serviciu de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități – 0 80 01 08 08. Serviciul funcționează 24/24, 7 zile pe săptămână și a fost creat în scop de prevenire și reducere a situațiilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Apelanții Serviciului au posibilitatea de a avea acces gratuit la informație, în conformitate cu prevederile Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități și actelor legislative și normative naționale, se arată într-un comunicat de presă al Asociației Keystone Moldova.

În luna martie 2020 la Serviciul de asistență telefonică pentru persoane cu dizabilități  a crescut numărul de apeluri ce țin de pandemia cu Covid-19. Apelanții au manifestat îngrijorare în raport cu acoperirea nevoilor de bază pe durata instituirii stării de urgență, deoarece au fost anunțate un șir de restricții.
Persoanele cu dizabilități solicită informații  despre cum și unde pot beneficia de produse alimentare și igienice, în condițiile în care pensia de dizabilitate sau alocațiile de dizabilitate nu le permit să-și acopere strictul necesar legat de hrană și menținerea igienei personale, atât de necesar în condițiile actuale. Pandemia lovește mai grav în persoanele cu dizabilități și familiile acestora. Lipsa resurselor financiare pentru satisfăcea nevoilor de bază, amplificarea problemelor de sănătate pe fon de stres, sentimentele de frică, neputință, abandon sunt unele din cele mai des întâlnite probleme cu care se confruntă persoanele cu dizabilități în perioada de pandemie.
Un număr important de apeluri au fost recepționate și din instituțiile rezidențiale. Analiza apelurilor evidențiază o crește a situațiilor de conflicte între beneficiari,  dar și între beneficiari – angajați. În situație de pandemie și izolare totală, persoanele cu dizabilități devin mai vulnerabile din punct de vedere emoțional, manifestând comportamente agresive, accese de furie, atacuri de panică.
Informația solicitată la Serviciul de asistență telefonică pentru persoane cu dizabilități s-a referit la: Date de contact de la organizațiile ce oferă pachete alimentare persoanelor cu dizabilități în perioada de pandemie; Informații privind virusul Covid-19, simptome; Modalități de prevenire a îmbolnăvirii cu Covid-19; Necesitatea respectării regimului de carantină în perioada de pandemie cu Covid-19; Modalitățile și riscurile de a accesa serviciile medicale de urgență pe durata pandemiei cu Covid-19; Condițiile și procedura de plasare în spitalele cu profil psihiatric a persoanelor cu probleme de sănătate mintală pe durata stării de urgență; Procedurile de contestare a cazurilor în care au fost aplicate amenzi în timpul stării de urgență; Suport în limitarea posibilități de achitare a serviciilor comunale în perioada de pandemie cu Covid-19; Procedura de prelungire sau instituire a gradului de dizabilitate pe durata stării de urgență; Modalitatea de accesare a ajutorului social, suportului monetar, ajutorului de șomaj pe durata pandemiei cu Covid–19.
Notă: Prin intermediul Serviciul au fost identificate, referite și sesizate mai multe cazuri de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități către organele responsabile și organizațiile partenere. Persoanele cu dizabilități și familiile acestora au beneficiat de informație și consiliere telefonică pentru revendicarea drepturilor încălcate.
Acest Serviciu a fost lansat și pilotat în ianuarie  2017 de către Asociația Keystone Moldova cu suportul financiar al Uniunii Europene.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *