Drumuri cu… variante | Stop! Pietriș și variantă albă: care-i diferența?
Tot mai des și tot mai multe drumuri se repară, în ultimul timp, în satele noastre. Se vor repara și în continuare, mai ales că jumătate din banii Fondului rutier va veni, de acum înainte, direct în primării. Fiecare primărie va primi o anumită sumă, în funcție de numărul populației din acea unitate teritorial-administrativă.
Ce drumuri vor repara? Cu înveliș de asfalt? Cu pietriș? Drumuri de țară sau – atenție! – în variantă albă.
Am decis să-i întrebăm pe câțiva primari din raioanele Ungheni, Nisporeni, Călărași despre drumurile și ”variantele” vor.
Cristești, Nisporeni. Și drumuri de pietriș, și în variantă albă
”În sat avem trei feluri de drum: de asfalt, de pietriș și în variantă albă”, a început primarul de Cristești Alexei Secrieru.
Stop! Pietriș și variantă albă: care-i diferența? Există. Cel puțin, asta a dat de înțeles Alexei Scerieru. ”Drumurile în variantă albă le-am construit conform proiectelor, în trei straturi de pietriș și unul de moluz la final. Cele de pietriș sunt construite dintr-un strat de piatră, mai mășcată decât pietrișul, pe banii sătenilor”, a explicat dânsul, dupî care a făcut o precizare: ”Drumurile de pietriș sunt mai bune decât cele în variantă albă. Pe ultimele, chiar după primele ploi, apar și gropile”.
Bună explicație. Și totuși… Materia primă e aceeași: piatra mărunțită. Adică pietriș. Ce mai este și cu ”varianta albă”?
”Un drum de pietriș costă circa 50 mii de lei, iar în variantă albă, același drum ar costa 120 mii de lei, căci include și costul proiectului, și cheltuieli de regie, salarii și multe altele”, mai face o explicație primarul. Potrivit dânsului, cu drumul din pietriș e mult mai simplu: ”Vine mașina încărcată cu piatră de la bază, care a fost cumpărată pe banii adunați de oamenii din sat. Ei înșiși apoi o înșiră pe drum, o bat bine și gata”.
Cornova, Ungheni. Drumuri de asfalt și în variantă albă – ”ca la Moldova”
Din start, primarul de Cornova, Ștefan Roșca, ne-a spus scurt: ”Drumurile noastre locale sunt de asfalt și, în mare parte, în variantă albă”.
Imediat i-am replicat: ”Caut în dicționare ce înseamnă ”drum în variantă albă” și nu găsesc”.
”Nici noi nu am găsit. Mai mult ca atât, cei din România nu ne înțeleg când spunem, cu referire la drum, variantă albă”, recunoaște primarul, apoi adaugă: ”Le-am explicat că la noi se zice ”variantă albă” atunci când drumurile sunt din pietriș și, pentru că nu avem bani, nu mai punem deasupra asfalt. Facem și noi cum putem ca să nu umble oamenii prin noroi”.
Nu mă dau bătută. ”Și, totuși, cum e corect: drum din pietriș sau în variantă albă?”, întreb.
”Toți spun că e drum în variantă albă, dar corect ar fi drum de pietriș. Așa cred eu. La noi, însă, e ”ca la Moldova”.
Abia ne învățăm a construi, ne învățăm a munci, ne învățăm a vorbi corect. Nu știu dacă ne vom dezbăra vreodată de cuvinte străine sau utilizate incorect. Vedeți ce vremuri am ajuns? Vrem drapele cu capuri de bou, vrem nu mai știu ce… Mergem ba înainte, ba înapoi”, a urmat răspunsul.
Temeleuți, Călărași. Drumuri de țară, drumuri de pietriș
”În sat avem doar drumuri de țară și de pietriș”, a declarat, fără drept de apel, primarul de Temeleuți, Zinaida Țurcanu.
”Dar drumuri în variantă albă aveți?”, o întreb. ”Păi, celor din pietriș li se zice drumuri în variantă albă. Am auzit de multe ori . La noi nu se zice așa. Și eu, și oamenii din sat numesc drumurile respective de pietriș, pentru că sunt construite din pietriș. Chiar și în proiectele de reparație a drumurilor locale indic, de fiecare dată, că voi construi drum de pietriș și nu în variantă albă”, a punctat primarul.
Cine să ne lumineze?
Savelie Tipa, șeful Secției construcții și dezvoltare a teritoriului Nisporeni, ne-a făcut explicațiile de rigoare. Ne-a spus sus și tare că în cărțile de specialitate nu există termenul ”drum în variantă albă”.
”Cred că cineva dintre tehnicieni a numit drumurile de pietriș, ”variantă albă”, pornind de la faptul că pietrișul este de culoare albă. Expresia a prins la public, este una uzuală, dar nicidecum corectă. Este adevărat că drumurile din pietriș sunt albe, dar asta nu înseamnă că ele sunt în variantă albă. În prezent, mulți primari includ acest ermen greșit până și în ideile lor de proiect, iar nouă nu ne remâne decât să înțelegem că este vorba de drum de pietriș și nu le mai întoarcem înapoi pentru corectările de rigoare”, a subliniat specialistul.
Întrebarea vină n-are
Și, dacă drumul de păietriș e numit cu atâta insistență ”în variantă albă”, de ce oare drumul de asflat nu e numit ”în variantă neagră”, iar cel de țară – ”în variantă gri” sau ”în variantă maro”, dacă e mai mult lut? Dacă am pornit-o cu variante, variante să fie. Sau, poate, totuși, rămânem la drumuri?
Lasă un răspuns