Obținerea permisului de conducere, un vis greu de realizat pentru persoanele cu dizabilități
Persoanele cu dizabilități din Moldova pot obține un permis de conducere doar printr-un miracol, iar legile prevăzute să asigure drepturile acestor persoane la o viață demnă sună frumos, dar nu sînt funcționale. La o asemenea concluzie a ajuns Anatolie Malencov, un tînăr de 38 de ani din Ungheni, diagnosticat cu paralizie cerebrală infantilă de la naștere. De mai mulți ani tînărul luptă pentru a fi admis la studii la o școală auto și a obține permis de conducere. În ultimii trei ani a bătătorit multe drumuri, a bătut pe la multe uși, a adunat un teanc de documente de tot felul, dar fără niciun rezultat.
”Visez să conduc un automobil de mic copil. Vreau să mă simt și eu în rînd cu alți oameni, să mă deplasez acolo unde am nevoie și să nu depind de nimeni. Avem mașină cu cutie automată acasă și am încercat să conduc. Îmi reușește, dacă nu mi-ar fi reușit eu nu aș fi insistat să obțin permis de conducere”, povestește Anatolie, precizînd că specialiștii neurologi atît de la Ungheni, cît și de la Chișinău nu i-au permis să treacă măcar un test-expres de conducere a automobilului. Tot de ce ar avea nevoie este un automobil, dotat cu cutie automată. ”Doctorii neurologi care m-au consultat pînă acum mi-au spus că nu vor să-și asume responsabilitatea pentru viața mea. Dar ce i-ar fi costat să-mi dea voie măcar să încerc să conduc mașina fiind însoțit de un instructor auto?”, se întreabă nedumerit tînărul.
Neurologul – ba, instructorul auto – da
Valeriu Doina, medic neurolog la Spitalul raional Ungheni a recunoscut că cunoaște foarte bine cazul lui Anatolie Malencov, dar mai ales diagnosticul lui. ”Eu în calitate de medic neurolog am văzut că acest tînăr nu are capacități fizice pentru a conduce un mijloc de transport. Nu i-am spus nimic de rău, l-am sfătuit doar să meargă la Chișinău, la instituțiile abilitate să-și caute dreptatea, pentru că eu personal nu am putut să-mi asum responsabilitatea pentru viața lui și a altor persoane”, a declarat doctorul pentru ”Expresul”. Totodată dînsul a făcut referire și la Hotărîrea de Guvern din 4 aprilie 2016 cu privire la modificarea și completarea normelor privind examinarea medicală a conducătorilor de vehicule și a candidaților pentru obținerea permisului de conducere, unde scrie clar că ”candidații sau conducătorii de vehicule care suferă de afecțiuni neurologice grave se consideră inapți pentru conducerea vehiculelor”. Reieșind din aceasta Valeriu Doina a punctat: ”Acest tînăr este diagnosticat cu tetrapareză, el își coordonează cu greu mîinile și picoarele. Cum poți să conduci cu un astfel de diagnostic? Este vorba de afecțiuni neurologice grave”.
Pe de altă parte, Dumitru Cozmolici, instructor la Școala Auto din Ungheni crede că persoanele cu dizabilități nu trebuie limitate în verificarea capacităților lor de a conduce un automobil. ”În practica mea profesională am întîlnit mai multe persoane cu dizabilități care au obținut permis de conducere. Desigur că totul depinde de starea fizică a fiecărei persoane în parte și ar fi bine ca candidații pentru obținerea permisului să fie testați inițial și de un instructor auto, nu doar consultați de medici”, a opinat dînsul.
Un permis de conducere – o necesitate, nu moft
Anatolie Malencov susține că obținerea permisului de conducere nu este un moft, ci o necesitate, și va continua să lupte pentru obținerea lui. Mai mult ca atît, dînsul a studiat aprofundat și cadrul legal, începînd de la Constituția Republicii Moldova și terminînd cu Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, care permit acestei categorii de persoane să se bucure în condiții de egalitate cu ceilalți de toate drepturile și libertățile fundamentale ale omului. Cu toate că tînărul deocamdată nu a reușit să-și facă dreptate, un lucru însă îl bucură: tot mai multe persoane cu dizabilități, au reușit totuși în ultimul timp să devină șoferi cu actele în regulă.
Părerea expertului
Dumitru Rusu, expert la Coaliția Nediscriminare: ”Cazul dat ar fi posibil să fie tratat ca o discriminare și vă explic de ce. Însăși existența unei dizabilități nu poate excepta o persoană de la viața publică, inclusiv de la dreptul de a conduce o mașină, doar cu mici excepții în ceea ce ține de situația de facto. Dar, repet, nu dizabilitatea trebuie să servească drept criteriu pentru un refuz la permis de conducere, ci incapacitatea propriu-zisă de a conduce. Din punctul meu de vedere această incapacitatea ar fi bine să fie aprobată sau dezaprobată nu de medici, ci de către examinatorii auto. Un simplu test de conducere ar pune toate punctele pe I. Un instructor auto ar putea spune exact dacă poate acest tînăr să conducă sau nu. Dar în situația creată el este limitat de acest drept din cauza sănătății, ceea ce nu este corect”.
Apropo
Anatolie Malencov nu a lăsat mîinile în jos, ci continuă să lupte pentru realizarea visului său. În prezent de cazul lui se ocupă un avocat din cadrul unei organizații neguvernamentale de la Chișinău, care acordă asistență juridică persoanelor cu dizabilități. Acolo i s-a promis că cazul va fi studiat în profunzime și va primi un răspuns la finele lunii august. Ce-i drept, inițial Anatolie a fost preîntîmpinat de către avocat că situația este una dificilă și rezolvarea ei ar putea să dureze mai mult timp. La rîndul său, tînărul este dispus să aștepte atît cît va fi nevoie și nu încetează să creadă în puterile proprii, dar mai ales în împlinirea dorinței sale.
Stimați cititori, dacă simțiti că ați fost discriminat, vă puteți adresa Consiliului pentru prevenierea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității (0-8003-3388) sau la A.O. Coaliția Nediscriminare (0-8003-8003), unde veți primi o consultanță gratuită din partea experților și eventual puteți depune o plîngere. Doar cu eforturi comune vom putea construi o lume mai bună în care fiecare persoană este tratată cu respect. Apărați-vă drepturile !
Ina Landa
Acest material apare în cadrul Proiectului „Integrarea abordării bazate pe drepturile omului în mass-media prin intermediul metodei storytelling, cu participarea persoanelor supuse discriminării din regiunea transnistreană și UTA Gagauz-Yeri”, implementat de Centrul Media din Tiraspol, cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Programul Egalitate și Participare Civică. Opiniile exprimate în articol aparțin autorului și nu reflectă neaparat poziția Fundației.
Lasă un răspuns